torsdag 17. september 2009

”EDB-valgfag”. Husker du? Nostalgi fra -92…

Året er 1992 og jeg er endelig blitt ungdomsskoleelev! Jeg husker fortsatt mine første dager som ”ungdom” på ungdomsskolen som om det kun er noen få år tilbake i tid. Avhengig av din alder er det kanskje det, men likevel understreker disse 17 årene tilbake i tid at skolen som fenomen har vært i kraftig utvikling og i den sammenhengen begynner det å bli ”lenge siden” jeg gikk på ungdomsskolen.

Noe av det jeg husker best ved oppstarten av ungdomsskolen var at de eldste elevene hadde valgfag, og EDB var et av disse fagene. Selv valgte jeg etter hvert drama som mitt valgfag, men jeg husker fortsatt disse ”teknologisk interesserte gutta” som elevmassen på dette valgfaget i hovedsak bestod av, og jeg mener faktisk å huske at det kun var ei jente som hadde EDB da jeg gikk i 7.klasse som det den gang het.

I dag er det ikke lenger noe som heter valgfag. Personlig synes jeg dette er synd, men på samme tid er nå alle elever så heldige å få ha ”EDB” i skolen. Terminologien er endret og det er også det tekniske innholdet og bruken. Digitale ferdigheter er nå en av de grunnleggende ferdighetene i skolen og skal integreres på en naturlig måte i skolehverdagen på lik linje med det å kunne lese og regne, og kunne uttrykke seg skriftlig og muntlig. Alt til sitt bruk og naturlig.

Som lærer er jeg selvfølgelig opptatt av at elevene mine skal være ivrige og lærelystne. Jeg må skape variasjon i undervisningen min og stadig vekk etterstrebe å skape motivasjon blant elevene, slik at læringseffekten og læringsmiljøet blir best mulig. NRK skole kan i denne sammenhengen være godt egnet. Dette er et slags ”undervisningstilbud” med tv- og radioklipp hentet fra NRK’s arkiver som hele veien er knyttet opp mot lærerplanen og kompetansemålene i de ulike fagene. Her fant jeg et klipp, og for meg er dette et nostalgisk klipp. Jeg husker spenningen og følelsen ved å kunne bli med noen hjem som hadde datamaskin – Amiga og Commodore 64”God film”!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar