tirsdag 28. juli 2009

Årets store trend i musikkbransjen

”Både gratis streamingtjenester og abonnementstjenester for digital musikk er i ferd med å bli årets store trend i musikkbransjen”, kan en lese i Aftenposten fredag 24.juli 2009, i artikkelen ”Nå skal musikk leies, ikke eies”. Artikkelen, skrevet av Cecilie Asker og Sandra Kolstad, forteller at rimelige og brukervennlige streamingtjenester er i ferd med å forandre hvordan populærmusikk konsumeres, at det bare i løpet av sommeren lanseres fire nye tjenester i USA, og at flere er på vei til Norge.

Den svenske tjenesten Spotify har allerede mer enn fire millioner brukere i Europa, til tross for at den kun har vært tilgjengelig i et drøyt halvt år, og stadig nye brukere kommer til. Foreløpig er den bare i betafasen, men nå skal både den og den norske tjenesten Wimp, snart lanseres i USA. Sistnevnte er et samarbeid mellom Platekompaniet og Telenor, og er absolutt en utfordrer til Spotify.

Spotify er enkelt fortalt et slags program som du laster ned på pc-en din. Programmet kobler seg til serverne til Spotify hvor det finnes mengder av musikk, slik at du som bruker kan spille av deres sanger uten å laste disse ned på og din egen pc. Spotify tilbyr imidlertid en link til iTunes dersom du ønsker å kjøpe musikken du lytter til. Du kan lage dine egne spillelister, dele spillelister med venner og rett og slett ta med deg musikken ”din” rundt omkring i verden – kun betinget av at du har tilgang til internett! I og med at Spotify kun er i betafasen mangler det fortsatt artister og musikk her, men dette er garantert bare et spørsmål om tid.

27.juli 2009 meddelte også selskapet at de er i ferd med å entre mobiltelefonens verden som i praksis vil si at du som bruker etter hvert vil kunne "ha med deg millioner av plateutgivelser også på mobilen din" når du vil, hvor du vil, dersom du har nettilgang og du er villig til å betale en fast abonnementspris. En utfordrer for Mp3 vil kanskje dette kunne bety, på samme måte som Mp3 utfordret Cd'er i sin tid.

Flere tjenester er i anmarsj, og det er også klart at Microsoft, verdens største programvareselskap, nå også kaster seg inn i krigen om abonnementskunder, kan en lese i Asker og Kolstads artikkel. Dette betyr vel da at dette faktisk er noe en kan tjene penger på, og at det også er en god nyhet for artister og platebransjen. ”For å lykkes kommersielt må disse tjenestene bli like bra som det nettpiratene kan tilby” sier Guttorm Raa, platedirektør for Warner Music i Norge. Han forteller videre at han tror det er fullt mulig når det investeres så mye tid og resurser som det nå gjøres. Platebransjen har i de siste årene stadig fått kjenne på utfordringer som dårligere salg på grunn av pirat kopiering og ulovlig nedlasting, men han tror ikke at de nye abonnementstjenestene nødvendigvis betyr slutten for det tradisjonelle platesalget. Han ser heller på abonnementstjenestene som et supplement til dagens musikkmarked. Platebransjen trenger altså gode tjenester som yter både kvalitet, utvalg, tilgang til gode priser – fantastisk god pris! Og med tjenester som Spotify kan det se ut som om dette er i ferd med å bli en realitet.

Lignende artikler om emnet:
http://www.nettavisen.no/it/article2424719.ece
http://www.dagbladet.no/a/5165523/ http://www.aftenposten.no/kul_und/article2761201.ece http://www.nettavisen.no/it/article2674582.ece
http://www.idg.no/pcworld/article139146.ece http://www.dagbladet.no/2009/07/27/kultur/spotify/iphone/apple/7376009/ http://www.dinside.no/819324/snart-betyr-kapasiteten-ingenting

1 kommentar:

  1. I am really greatfull to you as you shared this.I am recently developing an app which is you might be interested to look on it : how to login spotify premium apk

    SvarSlett