fredag 17. juli 2009

Det er ferie det!

Ferien er godt i gang - faktisk så å si halvveis unnagjort. Opplevelsen av tid er rar. Fort går tida når en har mye å gjøre, og jammen meg går tida fort når en ikke har så mye å gjøre også. Dette oppleves likevel på en helt annen måte.

De første dagene av ferien gikk med til ”å lande” som en sier. Et litt sarkastisk og kanskje noe oppbrukt begrep, men det er faktisk slik det føles. Så etter å ha brukt noen dager på å ”kjenne på” følelsen av å ha ferie, var jammen meg to uker raskt flydd av gårde. Alle mine planer som å male listene og bokhylla i kjelleren, olje hagemøblene, henge opp nye stuegardiner og sy to nye putetrekk til hagemøblene før ferien hadde startet på ordentlig (dette var jo tross alt bare avspasering i første omgang...), hadde ubevisst eller bevisst blitt utsatt – nok en gang…

Etter at et par uker til har flydd sin vei, har jeg funnet ut at det ikke spiller noen rolle. Ferie er ikke nødvendigvis å gjøre alt mulig av praktiske gjøremål en ikke rekker ellers i hverdagen. Ferie er heller ikke nødvendigvis å farte land og strand rundt for å oppleve nye steder. Ferie for meg er rett og slett å bare være i en uplanlagt hverdag. En hverdag som består av å ha det hyggelig, slappe av, nyte både sol, regn og vind, lese bøker og blader som har blitt liggende ulest, besøke gode venner og familie, servere vannmelon og jordbær til de som måtte stikke innom, knipse av de visne margerittene som måtte finnes, og bare se på lillegutten min som sover bekymringsløst i vogna si i hagen, en torsdag eller fredag formiddag. Det er ferie det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar