tirsdag 14. april 2009

Picasa - en bildepresentasjon

Her har jeg laget en liten bildepresentasjon ved hjelp av Picasa. Jeg har laget den ved hjelp av egne bilder som jeg har tatt av familiegården, som et forsøk på å skape en opplevelse av vårens ankomst - påsken 2009.

Mulighetene i Picasa er mange da man blant annet kan legge til virkemidler som lyd og tekst, men det gjelder å holde "hodet kaldt" slik at man forholder til regler og rettningslinjer med tanke på personvern og opphavsrett, så se lenken til informasjonssentralen for opphavsrett og klarering, www.clara.no, for nærmere informasjon. Dette er et enkelt og brukervennlig verktøy som gir ganske gode resultater, i tillegg til at du har alle bildene dine samlet på en plattform på pc'en din og enkelt kan dele bildene du måtte ønske på internett. Men igjen, husk personvern og opphavsrett!

”Identitet” – et undervisningsopplegg med Picasa

Dagens barn og unge møter i dag store utfordringer knyttet til det å vite hvem man er og hvor man hører hjemme. På Statistisk Sentralbyrås nettsider kan vi lese at i barnestatistikken, som ble publisert for første gang i 1989, har andelen barn i alderen 0-17 år som bor sammen med begge sine foreldre, nå gått ned fra 82 til 75 prosent. Dette, sammen med blant annet medias daglige oppslag om vellykkede og flotte kjendiser, reklame og kjøpepress, og ikke minst påvirkning fra venner og klassekamerater, kan nok i realiteten være med på å gjøre hverdagen til barn og unge ganske så usikker og forvirrende. Jeg er derfor av den oppfatning at det er viktig at skolen gir elevene muligheten til å undre og reflektere omkring temaet identitet, og hva som egentlig er med på å gjøre oss til de personene vi er.

I læreplanverket for RLE kan en lese at elevene etter endt 10.trinn skal kunne reflektere over filosofiske temaer knyttet til identitet og livstolkning. På bakgrunn av dette har jeg laget et undervisningsopplegg hvor elevene tar i bruk bildefortelling som produkt i RLE. Det å benytte seg av bilder i undervisningen er nok på ingen måte et nytt fenomen, og det er ikke til å legge skjul på at en visuell tilnærming alltid har vært en fin tilnærmingsstrategi i undervisning. Men dog har nok bruken av bilder ofte fått en sekundær rolle i tilnærmingen, og i denne oppgaven får elevene mulighet til å sette fokus på fotografiet og den visuelle formidlingen i seg selv, i tillegg til den reflekterende teksten de skal legge ved. Ved produksjon av en slik personlig bildefortelling er jeg av den oppfatning at dette vil kunne føre til større interesse for det som skal læres. Elevene vil forhåpentligvis sitte igjen med en følelse av å kjenne seg selv bedre, og i større grad være klar over "hva som er med på å gjøre dem til dem de er", enn de ville vært ved hjelp av andre metoder. I tillegg er bilderedigering noe som interesserer mange elever, og jeg er derfor av den oppfatning at denne metoden vil kunne være med på å bidra til å motivere elevene
på en positiv måte i læringsprosessen, gjennom et ellers noe sårbart tema for denne aldersgruppen. Her har jeg laget en liten bildefortelling som eksempel på hvordan man kan jobbe med bilder i tilknytning med temaet "Identitet".

1 kommentar: